Mid-term Break

25 December

Hmm… Alhamdulillah , setelah melalui 3 jam perjalanan, aku telah selamat sampai di rumah. Seronok bila dapat melihat wajah yang melompat keriangan melihat aku selamat sampai dirumah. Okay. Tu kucing sebenarnya. Kucing yang excited lebih. Haha.. As usual,mak pun menghilang dan adik-adik pun pergi balik Perak,loner life juga rasanya.

 Hmm cuti mid semester telah bermula.  Aku tinggal semua assignment dengan perasaan tak berape nak konfidennya di kolej sana, dan telah tiba masa untuk melepaskan rindu,dendam dan segala tension dan stress yang ade, di rumah ! Tapi, confirm sangat ke lepaskan tension ? Haha.. nampaknya TIDAK!!

Mana tidaknya? Once aku melangkah kaki masuk ke rumah je, dialog cenggini  yang first aku dengar:“yeay!! BIBIK da balik!! Yeay2 kita da ada bibik”jerit adik perempuan  aku yang kureng  aku sangat sayangi . Dasar badak air pemalas.Hoh! Dari dulu aku sedar mengapa adik aku terlalu excited bila aku balik. Cet!

Haaa meh sini la aku kongsi sedikit sebanyak, apa yang aku selalu buat bila aku balik umah. As the dialogue above, ye, memang tak dinafikan, bila aku pulang ke rumah, memang aku jadi bibik. Mana tak nya, dari pagi sampai ke malam, segala mak nenek keje kat umah tu, aku yang kene wat. Ok. Tipu. Mane ada segala kerja, tapi dekat 80% jugak la. Haha.. #sayarajin

Dulu, masa zaman ada maid, memang “heaven” la bagi aku. Keja aku mudah je, merayau satu pulau tuh... tak pun petang-petang aku n kekawan akan keluar pergi ke pantai dan menjadi “nelayan” tepi laut mencari kepah sebab rumah aku memang dekat ngan pantai. 10 minit je kalo naik moto or keta. Tapi sekarang, tidak lagi. Sejak berpindah Sungai Petani...Segalanya berubah. Mood keluar jenjalan aku akan terbantut. Almaklumlah,kekawan pun tertinggal kat Langkawi and loner sikit la.Selagi rumah “tak setel”. Senang kata, selagi rumah tu tak bersih or dalam keadaan kemas, jangan harap la aku nak buat hal aku sendiri.

Walaubagaimana penat n sebanyak mana sekalipun aku kene wat keja kat umah tu, Alhamdulillah, tak pernah terdetik walau sedikit pun kat hati ni rasa berdendam. Ntah la, aku tak sure, aku rasa seronok bila wat keja rumah and anggap semua tu latihan menjadi isteri mithali gituuu. Hati aku puas bila tengok umah aku bersih. 

Okay sampai sini dulu perkongsian. Jumpa di entri akan datang. Wee. Okay selamat :)

  • Share:

You Might Also Like

0 Comment