Kisah spices and herbs

14 November

Ni haa rempah ratus yang aku tak suka.
Familiar right dengan rempah ratus.Terdapat pelbagai jenis herba dan rempah ratus yang digunakan sebagai bahan penyedap dalam makanan. Herba dan rempah ratus ni penting dalam sajian masyarakat di seluruh dunia sejak zaman dulu kala. Alaa contoh macam tepung KFC tu laa. Kan banyak je spices and herbs yang digunakan untuk buat tu. So,sebelum memulakan pape masakan  kita kena lah tahu cmne rupa bentuk herba dan rempah supaya tak tersilap tapi aku ni main campak je mana aku suka. Haha. 

Okay ni info tambahan ye untuk korang yang still confuse antara herba dengan rempah. Mmm..Bukan sama ke? Ekceli herba dan rempah ni benda yang berbeza. Herba ni commonly daun manakala rempah ratus datang dari biji, buah, kulit kayu ataupun akar. Ada juga herba dan rempah datang daripada pokok yang sama. Contoh... Pokok ketumbar. Daun ketumbar segar sebagai herba while bijinya tu pulak sebagai rempah. Nak senang korang bandingkan la lada dengan daun teh. Camtu la lebih kurang.

Okay,cakap psal spices and herb ni,aku paling menyampah bila terkunyah ke tergigit buah pelaga and bunga lawang. Bullshit rasa yang sangat tak sedap sampai nak nangis. Maybe mak suka letak benda tu sebab baunya yang wangi.Selalunya buat sup la letak. Aku pun selalu juga letak benda tu walaupun i totally hate it. Konon nak bagi bau macam sup la sebab aku tak guna perencah sup

Lagi satu spices yang aku tak suka ni cinnamon aka kulit kayu manis. Seriously tak boleh terima langsung. Haritu pergi McDonalds beli Apple pie. Bau tu dah lain macam dah. First bite tu memang tak boleh go on la sebab memang rasa cinnamon kuat gila. nasib la tak pengsan like snow white kat mcd tuu. Memandangkan pie tu my star yang belanja,tak sampai hati nak buang. So,makan je la sampai habis. Even aku tak suka cinnamon.

Kisah cinnamon lagi,ayah pun suka juga letak kayu tu dalam dishes yang dimasak. Bubur gandum pun dengan cinnamon,buat sup ikan pun ada,buat teh pun letak jugak. Letak la sekali gn bunga cengkih untuk dijadikan teh herba gitu. Bau memang tak boleh blahh,wangi.Tapi cinnamon tu it's taking my soul. Memang takleh go on la. Ayah cakap letak cinnamon untuk tambah perisa. Brrr ikut ayah laa kalau ayah suka.

But my fav spices and herbs adalah lada.Seriously,it is quite important for my dishes. Mana sedap makan bubur ayam tak letak lada. Haha makan nasi panas then letak lada ada pulak ikan bakar. Memang sedap. Haha ekceli aku tak tahan pedas. Tak suka cili sebab cili pedas. Lada tak pedas,tapi panas. My fav candy pun perisa lada only in Sabah. Okei dokie,sampai sini je nak membebel untuk entry kali ni.

  • Share:

You Might Also Like

3 Comment

  1. Heee...hai dee,lama tggu dee update tau...akhirnya ade jugak :)

    ReplyDelete
  2. Holla xD thank. Memang ada tak mati lagi. Hahaha *gurau2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhuhu...jgn la mati dulu dee,jgn tinggalkan kita

      Delete